• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Ja det främsta problemet till den här enorma tidsåtgången (syftar kanske främst på 5 månader till samtal) är väl egentligen två saker.

1. Att många som inte är i närheten utav att kunna bli beviljade söker, ofta flera gånger om. Någon med klarnaskuld på 17.000 vill ha skuldsanering. Eller någon som ägnat sig åt bedrägerier.
2: Att man kanske inte har personalen som man hade behövt egentligen, här har väl kanske politiken ett ansvar.

Men jag tror verkligen att punkt 1 på något sätt måste kunna effektiviseras, hur vet jag inte. Man kanske skulle haft möjlighet att på kontor träffa en KFM-anställd där man pratar 30-45 minuter och att man först efter det samtalet tar ställning till huruvida man får inledande eller inte? Nu sköts ju det via telefon men det kanske hade gått fortare/enklare om detta sker på plats. Jag vet inte riktigt.
Det var ett förslag ja, men det kommer nog framförallt ställa till ännu mer köer. Möjligheten till sammanträde i skuldsaneringsprocessen finns men tror inte jag hört om det.
Det skulle bli mycket dötid pga att folk inte dyker upp på sin utsatta tid, på samma vis som en hel del rättegångar och läkarbesök inte blir av för att folk glömmer/skiter I det.

Vore säkert intressanta möten, delvis liknande de man redan har, man har med sig ett par påsar med alla möjliga papper dom vill man ska titta på, där i princip inget är av relevans.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Har samma irritation på Skatteverket, jag gjorde en väldigt enkel omprövning som rör en specifik bank och inbetalade räntan till densamma - har nu väntat 3 månader på att åtminstone få bekräftat att dom tagit emot ärendet eller påbörjat handläggning. Men icke. Inte ett ljud.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Har samma irritation på Skatteverket, jag gjorde en väldigt enkel omprövning som rör en specifik bank och inbetalade räntan till densamma - har nu väntat 3 månader på att åtminstone få bekräftat att dom tagit emot ärendet eller påbörjat handläggning. Men icke. Inte ett ljud.
Ring och kolla, en närstående gjorde omprövningsbegäran pga ngn ränta som inte rapporterats in, den gjordes typ när skatteåterbäringen kom i juni. Inget hände så hen skickade om den vid månadsskiftet, idag kom beslutet, baserat på den senare begäran.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Ring och kolla, en närstående gjorde omprövningsbegäran pga ngn ränta som inte rapporterats in, den gjordes typ när skatteåterbäringen kom i juni. Inget hände så hen skickade om den vid månadsskiftet, idag kom beslutet, baserat på den senare begäran.
Så det är ok att ringa Skatteverket?
Men Kronofogden verkar man aldrig ska ringa enligt dig.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Ring och kolla, en närstående gjorde omprövningsbegäran pga ngn ränta som inte rapporterats in, den gjordes typ när skatteåterbäringen kom i juni. Inget hände så hen skickade om den vid månadsskiftet, idag kom beslutet, baserat på den senare begäran.

Se på fan, det är samma som i mitt fall. En bank som inte hade rapporterat.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Se på fan, det är samma som i mitt fall. En bank som inte hade rapporterat.
Vet inte om det var att ny begäran gjordes som fick det att komma loss eller om det helt enkelt var den turen i kön.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Det är också en jävla märklig grej, att skriva ihop ett avslag/inledande kan ju fan ta inte ta mer än en timme. Ändå verkar det för många dröja en dag, två eller en hel vecka innan dom får respons. Visar vilken jävla slapphet som råder.
Är väl väldigt bra att dem inte bestämmer det på 1 timme? Kolla igenom allt ordentligt så att det blir riktigt gjort istället för att ge inledande som sen ger avslag eller ger avslag för att dem ska ta beslut på en timme...
När du söker vill du att dem har en timme på sig och kanske ta fel beslut?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Har samma irritation på Skatteverket, jag gjorde en väldigt enkel omprövning som rör en specifik bank och inbetalade räntan till densamma - har nu väntat 3 månader på att åtminstone få bekräftat att dom tagit emot ärendet eller påbörjat handläggning. Men icke. Inte ett ljud.
Skatteverket svarade för övrigt idag (8 dagar senare) på hur många som betalat statlig inkomstskatt 2022... med en hänvisning till deras egen statistik där jag kunde söka fram svaret själv.
God service till medborgarna...
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Ja du hade nog hittat förmildrade omständigheter hos den dysfunktionella myndigheten om det så tog 4 månader ifrån samtal till att man skriver ner ett par rader i ett beslut.

Men visst, det kanske är svårt att få till det där ärendemötet :D
Jag jobbar också på en myndighet (av helt annan karaktär) och vi har fasta veckomöten för diskussion av ärenden och fasta dead-lines två dagar innan mötet för att anmäla ärendet och skicka in dokumentation/underlag. Vill det sig illa krävs ytterligare ett möte veckan efter för att komma till avslut. Och i en del typer av ärenden krävs ett beslut från generaldirektör och då måste man ha ett möte där ärendet föredras för denne med. Så ibland går det inte på en dag även om beslutet i sig verkar solklart.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp